FAQ  •  Register  •  Login

Rok 2014 - dokončeno programování?

Moderators: s.a.y, The_P

<<

s.a.y

User avatar

.: The Creator :.

Posts: 175

Joined: 20 Jan 2008, 18:46

Unread post 31 Dec 2014, 18:43

Rok 2014 - dokončeno programování?

Přátelé.

Cardhalia 2 opět není mezi námi. Sakra. Další rok je v čoudu a my se pořád plahočíme úskalími vývoje téhle naší hříčky. Takhle se to fakt nedá dělat. Tedy profesionálně. Ještě že jsme amatéři a můžeme si drobné spoždění dovolit. Hergot, za pár okamžiků je konec roku a mě nenapadá nic kloudného čím to letos zakončit. Nu což, přejděme k věci a pak se uvidí.

Počátek roku 2013 byl vlažný. Čta z deníku, v lednu se dělalo pouze na opravách a nějakém tom průběžném polishingu, ale také vznikly obrazovky pro credits a minimapu. Tak snad přecijen něco. Ani přechod na jaro nedopřál zrychlení a má to jeden důvod: olympiáda. Za ty roky už jistě víte, že olympijské dění je pro mě svátek, kdy jde vše stranou a nechávám sobě obdivovat borcům, kteří se na takovou událost připravují mnohdy celý život. Člověku to dodá trochu síly na potýkání se se všedností života. Kromě toho jsem si pak koupil kolo a začal svištět po kladenském okolí. Věk nezastavíš a žel bohu, začínám to na sobě cítit. Přišel čas, abych o sebe začal trochu pečovat...

Ale zpět k Cardhalii. Březen a duben nechali vzniknout obrazovce nastavení a ukládání hry. Save a load vypadá jednoduše, ale věřte mi, je to PAIN. Zvláště když je člověk nechá až na konec a pak horko-těžko hledá, co se vlastně má všechno ukládat a jak. Drobná poznámka odvážlivcům, kteří se snad budou chtít někdy pustit do podobného projektu: zprovozněte save/load hned na začátku a položky do savu přidávejte průběžně, jak jednotlivé featury implementujete. Ušetříte si tím spoustu strádání a bolesti.

Následuje období dokončování, začišťování a restování. Save/load byla poslední systémová "menu" položka a tak bylo potřeba to celé poněkud uzavřít. Spousta restů bylo vyřešeno, spousta nových restů vzniklo. Ale pracuje se na tom. Je to hrozné, jakmile do toho člověk začne šťourat, vždycky objeví tuny věcí, které by bylo dobré upravit. Kolikrát se musím až plácnout přes ruce, abych se na to už vys..., neboť taková práce projekt nikam neposunuje. Zvlášť když tuna dalších důležitých věcí chybí. Škoda, že jsem se o MSCW koncepci dočetl tak pozdě. Rozhodně se vyplatí projekt rozvrhnout podle této metody hned na začátku :) .A hlavně se jí pak držet. Zvlášť když na tom dělá 1 člověk. (Pro ty z vás, co neměli to potěšení s "moscow" konceptem - M=must have, S=should have, C=could have, W=would be nice to have - prioritizace featur v projektu podle jejich důležitosti).

A to už tu máme letní prázdniny. Čerstvý cyklista mezitím našel v prohledávání svého okolí ze sedla věrného byciklu zalíbení, zvláště pokud brázdí lesní stezky s foťákem. Za těch 30 let, co tu žiju, jsem o drtivé většině krásných míst, která tu máme, ani nevěděl. Cardhalia 2 mezitím přijala dokončení nové featury - bojových příležitostí, respektive implementaci veškerých jednotlivých příležitostí. Zase jedna nepříjemná položka k odškrtnutí. Ale to nebylo nic v porovnání s tím, co přišlo pak.

Pokud jste tyhle mé zkazky četli i v minulých letech, pak jistě více, že největší bubák celého projektu byla implementace skriptování. Byla (ano byla, už není) to největší neznámá celého projektu už od začátku, neboť jsme nikdo nevěděl, jak to pořádně udělat. Naprogramovat programovací jazyk je věc složitá, řekl bych až přímo nelehká. Kolikrát jsem se propocený uprostřed noci probudil děsivým snem, že ty skripty budu muset nějak pořešit. A pořešil. To je jedna z mála výhod takhle dlouhého projektu. Doba mezitím pokročí a objeví se spousta nových technologií a produktů, které nešťastnému vývojáři mohou život trochu ulehčit. A tak to bylo i s jazykem Lua. Autoři této lahodné věcičky jakoby věděli přesně, s jakými problémy se většina z nás potýká, a dokázali stvořit dílo, které je doslova a do písmene ušité na míru. Nejedná se totiž pouze o jazyk, ale přímo o celý systém, co umožňuje volat skript z enginu a engine ze skriptu, a který lze pomocí jedné jednoduché knihovny naimportovat do projektu a skriptování je HOTOVO! Ano, během asi jedné hodiny, po přečtení manuálu a stažení správného balíčku, byla celá tato několikaletá noční můra vyřešena. Rozhodně to byla ta nejkrásnější věc, kterou jsem zatím na vývoji Cardhalie prožil. Následující dva měsíce pak padli na implementaci skriptování do enginu, tzn. definovat události, které volají skript, definovat funkce, které jsou skriptem volány atdatdatd. Výsledkem je něco ďábelského. Ve hře je (zatím) na 89 událostí, které volají skript, 154 funkcí enginu, které lze zavolat ze skriptu a 354 skriptovatelných parametrů objektů. Inu, možnosti budou široké, už se těším na stavbu levelů, monster a předmětů...

Se skripty hotovými to byla pak jízda z kopce. Chybějící skriptování blokovalo dokončení obrovského množství featur a ty byly také následně dotvořeny - nestvůry, AI, předměty, instrukce chování, magie, útoky předmětů...tuny a tuny práce byly tímto dokončeny. TODO list se tehdá zmenšil asi o 300 řádek. Ve zbytku roku došlo na implementaci deníku a dialogů, neboť The_P opět na chvíli k počítači zasedl a dopsal po několika letech funkci na vykreslování zalamovaného textu.

A tím, přátelé, byla dopsána poslední hlavní featura hry a Cardhalie 2 je nyní plně funkční.

Ještě než se ale začneme plácat po ramenou a blahopřát si, je potřeba si uvědomit pár drobností. Těch pár drobností, které pořád pendují v TODO listu (je toho pořád na cca 500 řádek). Ale jedná se převážně o minoritní systémy, nedodělky, resty a věci spojené s polishingem. Musí se dopsat kouzla, musí se implementovat magie kněze, bardění barda, perky, dynamické efekty a spousta tomu podobných komodit. Ale to už není nic v porovnání s tím Everestem, který jsme právě letos a doslova před pár dny tím naším párátkem dokutali. Mno a pak se musí samozřejmě všechno nakreslit, nazvučit a postavit.

Neklesejme na mysli a VPŘED do nového roku!! Čeká nás spousta zajímavých mezníků, mimojiné i 10té výročí vývoje...

31122014_1.jpg
S alchymií bude ještě legrace...


31122014_2.jpg
Deník výpravy, nepostradatelná součást každého dobrodružství...


31122014_3.jpg
Takhle nějak budou ve hře vypadat důležitá místa. A dialogy.
<<

agniles

User avatar

Posts: 7

Joined: 02 Mar 2009, 16:22

Unread post 07 Jan 2015, 00:19

Re: Rok 2014 - dokončeno programování?

vau 10rokov vývoja ten čas neskutočne letí ... držím palce a klobúk dole... pamätám sa ako som inštaloval Cardhalia 1 na základke z CD ktoré bolo priložené k časopisu computer ... teraz študujem informatiku na výške a preto môj obdiv k vám stále viac rastie a na 2ku sa teším čím ďalej tým viac :) , mimochodom môj mladší brat v starom počítači pri niekoľko dňovom výpadku internetu objavil 1tku a celú ju prešiel a tiež sa teraz teší na 2 ku :D
<<

Helfstyn

Posts: 2

Joined: 27 Dec 2014, 17:13

Unread post 08 Jan 2015, 07:39

Re: Rok 2014 - dokončeno programování?

Zdravím
Jsem tu sice nový, ale tohle forum čtu bez mála už tři roky... :cry:
a jelikož jsem Cardhalii 1 dohrál už 2x... nemohu se dočkat pokračování
protože není moc podobných her na trhu a od českých autorů a nebo s českým překladem už vůbec.
Podle obrázků vypadá velmi hezky, ikdyž na můj vkus mi přijde obrazovka ovládání postav trochu moc přeplácaná při vzpomínce na jiné , podobné hry ( Lands of lore, Cardhalia 1, Dungeon Master ) ale i přesto se těším že se dočkám Cardhalie 2.
Jen se obávám že jak tak tady čtu co všechno to obnáší takovéto programování jedné hry (mnohdy jsem ani nevěděl o čem je řeč při popisování co všechno bylo potřeba vytvořit v programovacím programu)
že se asi letos ( 2015 ) oné Cardhalie 2 nedočkáme. :roll:
A tak musím říci...KLOBOUK DOLŮ nad tím co bylo doposud na Cardhalii 2 vytvořeno...
Nezbývá než se těšit ...a popřát hodně pevných nervů ...trpělivosti ...a inspirace do další práce... a třeba za dalších 10 let i Cardhalie 3 :D

Return to .: Vývoj

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.